Het vervangen van nieuwe banden kan een lastige keuze zijn. Koop je gewoon hetzelfde merk, model en maat die wordt geadviseerd door de autofabrikant en ook al op je auto zat toen die nieuw was. Maar er zijn verschillende merken, modellen en maten beschikbaar die van invloed kunnen zijn op hoe uw auto omgaat met bepaalde weersomstandigheden en natuurlijk heeft elke band invloed op de wegligging van de auto. Als je bijvoorbeeld mini cooper velgen hebt, kan je daar ook het best banden op (laten) plaatsen die daar voor bedoelt zijn.
De meeste mensen maken hun keuze in drie verschillende banden: zomer, winter of het all-seasons. Elke is ontworpen voor een specifieke seizoen en elk heeft specifieke voor- en nadelen. Het is van belang om te begrijpen wat elke band wel en niet kan doen in welke omstandigheden en het belangrijkste, waar de grenzen liggen.
Zoals de meeste banden werken zomerbanden het beste bij warmer weer (lees: meer dan 45 graden asfalt temperaturen). Zomerbanden zijn gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling en zijn meestal uitgerust met grote profielblokken voor maximaal contact met de weg bij warmer weer. Hierdoor hebben zomerbanden over het algemeen meer grip in zowel natte als droge omstandigheden en bieden ze optimale bochten- en remmogelijkheden.
Zodra de temperatuur echter daalt, hardt hun zachte rubbersamenstelling uit en wordt de tractie veel minder. Niet alleen dat, koudere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de rand van het loopvlakblok of het rubbersamenstelling van het loopvlak scheuren. Aangezien deze fouten over het algemeen door bandenfabrikanten worden behandeld als gevolg van onjuist gebruik van banden, vallen ze zelden onder de garantie, wat betekent dat de vervangingskosten voor uw rekening zijn.